methode.png

De Methode

Wij begeleiden vrouwen in het optimaliseren van hun prestaties door hun hormonen balanceren, blokkades los te laten en mét hun lichaam te werken in plaats van tegen. Alle andere voeding- en trainingsschema's zijn gebaseerd op hoe het mannelijk lichaam werkt. ​Hormoonwijsheid​ is pionier in de wereld van vrouwelijke gezondheid en fitness, al onze schema's en methodes zijn namelijk gebaseerd op hoe het vrouwelijk lichaam werkt.

VISIE

Mannen en vrouwen hebben een verschillende hormoonbalans en daardoor werkt hun lichaam niet hetzelfde. ​Dit leidt er toe dat vrouwen, wanneer ze net zo proberen te trainen en eten als mannen, ze hun lichaam uit putten en overbelasten en daarmee hun progressie stagneren. ​Al het harde werk leidt zelfden tot duurzame resultaten; en vaak tot frustratie, teleurstelling en vermoeidheid. ​

 

Alle hormoonwijsheid methodes zijn wetenschappelijk bewezen én zijn gemaakt voor en door vrouwen. 

PLANT.png

HELENDE PLANTEN

Hormoonwijsheid brengt eeuwen oude geneeswijzen terug in de moderne wereld.

We focussen altijd op de fysieke en emotionele componenten om zo direct de oorzaak van de klacht naar het oppervlak te brengen en deze te helen. Kruiden werken, in tegenstelling tot supplementen of medicatie op meerdere niveau's van jouw zijn. Een plant heeft altijd invloed op jouw fysieke én emotionele lichaam, zo kan een plant jouw darmklachten verhelpen én angsten verminderen. Door deze multidimensionale werking zijn kruiden bijzonder effectief en worden ze daarom altijd ingezet om persoonlijke transities te faciliteren. Alle methodiek wordt ondersteunt door de wetenschap en eeuwen oude wijsheid.

MIND - BODY - SPIRIT

Hormoonwijsheid richt zich op het volledig in balans brengen van jouw hele systeem. Niets in het lichaam is "gelokaliseerd" en angsten hebben niet enkel effect op jouw gedachten.

 

Jouw lichaam is een bijzonder en uniek systeem waarin alles met elkaar samenhangt. Wanneer jij jouw focus of prestaties wil verbeteren is dan ook nodig om onder de loep te nemen wat jou op dit moment tegenhoudt in het belichamen van jouw volledige potentieel.

 

Wat mag jij nog loslaten, waar mag jij jouw focus van de buiten wereld meer naar binnen brengen en welke fysieke aspecten verminderen jouw vermogen om te pieken.

 

We focussen op het loslaten van trauma's het verdiepen van jouw innerlijke wijsheid en het ondersteunen van jouw fysieke lichaam.

WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN

We behandelen levensbepalende symptomen, problemen en aandoeningen op een natuurlijke manier. ​

 

Hoewel onze behandelplannen zelden farmacologische interventie vergen, zijn alle methodes, adviezen en behandelplannen wetenschappelijk bewezen. ​

 

Wil je zelf meer lezen over de invloed van de menstruatie cyclus op de werkingen van je lichaam, dan staan hieronder een een aantal studies die het verband tussen veranderende hormoon balans en een verandert metabolisme, zuurstof opname, spierkracht ect. aantonen. 

STUDIES:

Psychobehavioral Effects of Hormonal Contraceptive Use

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23864301/

Origins and Progression of Adolescent Endometriosis

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1933719116637919

Early life abuse and risk of endometriosis 

https://academic.oup.com/humrep/advance-article-abstract/doi/10.1093/humrep/dey248/5055017?redirectedFrom=fulltext

 

Endometriosis symptoms like pain return in 40 to 80 percent of people within 2 years of surgery.

https://www.acog.org/en/Womens%20Health/FAQs/Endometriosis

Oral Contraceptives and Sleep in Depressed and Healthy Women

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12003166/

Oral contraceptives and changes in nutritional requirements

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23852908/

Upper airway muscle activity in normal women : influence of hormonal status

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9480969/

Endurance Capacity and Cardiorespiratory Responses in Sedentary Females During Different Phases of Menstrual Cycle

https://www.nepjol.info/index.php/KUMJ/article/view/10990

Studies at the metabolism of women - sugar and menstrual cycle 

https://www.jbc.org/content/65/1/165.short

Effects of the menstrual cycle on excess postexercise oxygen consumption in healthy young women

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0026049599900719

Metabolic changes during the menstrual cycle - carbohydrate utilization  

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/metabolic-changes-during-the-menstrual-cycle/CCA85CDEDD3513EBCAE8158637058E95

Metabolic changes during the normal menstrual cycle: A longitudinal study

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/000293789090592U

Female sex hormones and the recovery from exercise: Menstrual cycle phase affects responses

https://content.sciendo.com/view/journals/bhk/11/1/article-p87.xml

the effect of the menstrual cycle phase and diet on blood lactate responses to exercise 

https://books.google.nl/books?hl=en&lr=&id=Rd3mF7zSVkAC&oi=fnd&pg=PA241&dq=menstrual+cycle+and+vo2+max&ots=uaQRbDgeDK&sig=siHG-CHFngdQXaqupYciC7ZfTM0&redir_esc=y#v=onepage&q=menstrual%20cycle%20and%20vo2%20max&f=false

The Muscle Stretch Reflex throughout the Menstrual Cycle

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3944642/

Effect of Estrogen on Musculoskeletal Performance and Injury Risk

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphys.2018.01834/full#B76

Menstrual cycle and knee joint position sense in healthy female athletes

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00167-011-1811-7

Globulin and Anterior Cruciate Ligament Stiffness in Healthy, Active Females

https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/154099903321667627

Effects of hormonal contraceptives on sleep

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6201525/

Changes in muscle strength, relaxation rate and fatiguability during the human menstrual cycle.

https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1113/jphysiol.1996.sp021381

 

Cyclical Changes in Calcium Metabolism across the Menstrual Cycle in Women with Premenstrual Dysphoric Disorder

https://academic.oup.com/jcem/article/92/8/2952/2597535

The Isolated and Combined Effects of Menstrual Cycle Phase and Time-of-Day on Muscle Strength of Eumenorrheic Females

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1081/CBI-120039206?casa_token=FS_LO0pQSrcAAAAA%3AvuNgJGweJBf9RLbBxeNMSt5uMYtaI4xJrk1cIFwW--L8ZQQKpg5lcNuYWvNbFLOPp7LUrKvb_oQ4XA

Gonadotropin Decrease Induced by Prolonged Exercise at About 55% of the V̇O2max in Different Phases of the Menstrual Cycle

https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-2007-1024791

The effect of dietary restriction and menstrual cycle on excess post-exercise oxygen consumption (EPOC) in young women.

https://europepmc.org/article/med/10735985

Menstrual cycle phase affects temperature regulation during endurance exercise

https://journals.physiology.org/doi/abs/10.1152/jappl.1992.72.2.543