Cyclus tracken met of zonder apps

Vrouwen kunnen sneller spieropbouwer dan mannen, sneller vet verliezen én hebben een grotere spierconditie... wanneer ze trainen en leven met hun cyclus.


De laatste tijd is er in toenemende mate aandacht voor het vrouwelijk lichaam, haar gezondheid en potentieel. Hoewel dit een prachtige verandering is, komt hiermee ook veel misinformatie online die vervolgens klakkeloos wordt over genomen. Als gecertificeerd en praktiserend hormoon specialist, orthomoleculair therapeut en voedingsdeskundige hoop ik met mijn artikelen meer duidelijkheid te bieden zodat jij effectieve methodes kan toepassen om jouw gezondheid en prestaties te optimaliseren.


In dit artikel ga ik dieper in op het tracken van jouw cyclus en hoe je dit kan inzetten om jouw productiviteit en fitness resultaten te verbeteren.


Verder in dit blog staat een duidelijk overzicht met hierin de informatie samengevat zodat jij voor jezelf de beste methode kan kiezen. Ook staat hierin aangegeven welke tools wél en welke tools niet als natuurlijke anticonceptie kunnen worden ingezet.


First things first: het tracken van jouw cyclus is cruciaal wanneer jij jouw gezondheid en/of resultaten wil verbeteren door te kijken wat zich in welke fase aandient kan jij kijken waar de tekorten en overschotten liggen en op welke vlakken voor jou nog resultaat te behalen valt.


Cyclus tracken voor fitness resultaten:

Zoals ik net al aanhaalde: door te kijken wat zich wanneer aandient, welke organen meer ondersteuning of ontgifting nodig hebben, waar eventuele blokkades zich bevinden en welke micro nutriënten of practices jij aan jouw leven mag toevoegen.


Is gezondheid dan zo makkelijk:

Heel kort door de bocht is elk symptoom (of ziekte) terug te leiden naar een tekort of overschot van een of meerdere micro nutriënten (vitamines, mineralen, spoorelementen), dit zorgt voor een onder en over productie van bepaalde hormonen waardoor orgaan functies veranderen en jij last krijgt van symptomen of ziektes.


Hiermee wil ik niet zeggen dat elke ziekte is op te lossen door je voeding en suppletie aan te passen, zowel fysieke en mentale gezondheid dient holistisch te worden bekeken en eventuele klachten kunnen dus afkomstig zijn uit het lichaam, de geest (mind) en/of het energetisch lichaam.


Waarom jouw cyclus tracken?

  • Het is een simpele manier om PMS te verminderen

Doordat jij weet wat zich wanneer in jouw lichaam aandient kan jij makkelijk de oorzaak achterhalen en de PMS verminderen.

  • Maakt het makkelijker om droge spiermassa op te bouwen:

"onderzoek heeft aangetoond dat als je je kracht- en weerstandstraining in de eerste helft van je cyclus goed aanpakt en in de tweede helft meer low intensity trainingen toevoegt, bouw je tot 15% meer droge spiermassa op. Dan wanneer je jouw hele cyclus deze trainingen zou volgen.

  • Het maakt afvallen makkelijker

Door volgens jouw cyclus te trainen kan jij tot 30% sneller vet verliezen dan wanneer jij tijdens je hele cyclus dezelfde type trainingen volgt.

Let op: wanneer jij jouw hormonen verstoord en hierdoor constant onder stress staat kan jij juist vet gaan opslaan en spieren afbreken, dit is niet in het onderzoek meegenomen. Het verschil voor jou als individu kan dus nog velen malen groter zijn.

  • Maakt het makkelijker om naar jouw lichaam te luisteren

Wanneer jij gewend bent jezelf constant te pushen, is het moeilijk om in één de omschakeling te maken naar het eren van jouw lichaam en haar behoeftes. Door een schema te volgen dat de werking van jouw lichaam in acht neemt, zal je zelf het verschil voelen (en zien) waardoor het makkelijker wordt om dit ook zonder schema te doen.


Sla de onderstaande afbeelding zodat jij altijd een overzicht bij de hand hebt ;).

Hieronder staat duidelijk aangegeven welke methodes wel en niet kunnen worden gebruikt als natuurlijke anticonceptie.

* wanneer jij je goed hebt verdiept in hoe jouw lichaam werkt en alles goed kan interpreteren, is het mogelijk om op de old school manier jouw vruchtbaarheid te tracken en zo zwangerschap te voorkomen, maar dit vergt een leerproces en een sterke verbinding met jouw lichaam en is hierdoor niet aangeraden.